To tweet or not to tweet – instructie Twitter


79531-twitter-funny-cartoon-birds-imageVoor diegene die Twitter niet kennen. Vergelijk het met een enorme grote stad waarin je de weg niet kent. Bedenk je hoe jij je zou gedragen in zo’n stad. Hoe maak je vrienden en wat doe je om te komen waar je wilt zijn? Laat je niet afschrikken door de grootte van de stad. Deze stad bestaat uit heel veel kleine dorpjes en pleintjes. Je hoeft niet direct de eerste de beste sneltrein naar de andere kant van de wereld (of stad?) te nemen. Je mag gewoon in het boemeltje stappen.

Je reis begint op www.twitter.com. Hier schrijf je je in om toegang te krijgen. Je kunt de pagina, wanneer dat nog niet zo is, boven in de balk op Nederlands zetten. Vul nu je naam (persoonlijk, bedrijf of nep), e-mailadres en wachtwoord (schrijf ook op een papiertje!) in. Druk op ‘registreer’.

In het volgende veld kies je een gebruikersnaam. Dit mag je echte naam zijn maar je kunt ook een nickname (bijnaam/nepnaam) gebruiken. Druk op registreren. Nu vraagt Twitter om je telefoonnummer vanwege veiligheid. Of je dit wel of niet wilt laat ik over aan jou. Je kiest hier dus voor ‘volgende’ of ‘overslaan’. Ik kies voor overslaan. (Alle opties kun je later alsnog aanpassen bij je instellingen).

Nu krijg je een routebeschrijving van de stad Twitter. Gewoon doorlezen en invullen. Ook hier geldt: je moet niets! Wanneer jij Twitter niet wilt vertellen wat jouw voorkeuren zijn dan zet je de vinkjes uit of kies je voor overslaan.
Onderweg krijg je de mogelijkheid je profiel (avatar) aan te passen. Wanneer jij je eigen gezicht nog even niet wilt laten zien , heb je de keus om als ei door te gaan. Je mag hier ook kiezen voor je logo of een ander plaatje dat bij je past. Je kunt een foto uploaden of met je webcam maken. Houd er wel rekening mee dat dit het beeld is dat jij geeft bij je eerste ontmoetingen in twitterland. Wanneer je normaal niet met een “just out of bed look” door het leven gaat zou ik hier nu ook niet voor kiezen. (maar… ook deze instellingen kun je later alsnog aanpassen).

Bij stap 5 geeft Twitter je de mogelijkheid om personen die je kent op te zoeken aan de hand van je e-mailadres. Ook dit mag je zelf weten. Mijn advies? Doe het niet. Je bent niet op zoek naar de mensen die je al kent. Bekenden ga je ongetwijfeld toch wel treffen in één van de twitter kroegjes.

Na stap 6 ben je welkom in twitterland. Je hoeft nu alleen nog even je e-mailadres te bevestigen (Twitter heeft je een mailtje gestuurd naar het door jou opgegeven adres). Wanneer je het e-mailadres hebt bevestigd adviseer ik je om eerst je instellingen (Nederlands) goed door te lezen en in te stellen. De instellingen vind je onder je profielfoto (klik op het eitje, gezicht, logo of ander gekozen plaatje) naast het zoekvenster, rechtsboven in de hoek. Er gaat een kader open waardoor je de optie ‘instellingen’ kunt aanklikken. Je gaat nu naar een pagina waarin een hele lijst (met als bovenste ‘acount’) komt te staan. Stel het zo in, dat jij je er veilig bij voelt. Je hebt zelfs de mogelijkheid om je tweets af te schermen zodat alleen mensen die jij goedkeurt ze kunnen zien (dan staat er een slotje achter je naam). Deze optie geeft je de mogelijkheid om in een volle kroeg onder de bar te zitten fluisteren. Mijns inziens niet de reden dat jij op Twitter wilt. ;).

Maar genoeg wat betreft de Twitter handleiding. Nu ga je echt aan de slag. Gewoon doen wat je in het echte leven ook doet. Gedraag je sociaal en durf misschien een beetje meer. Of schreeuw juist iets minder en luister (lees) eens wat een ander zoekt. Reageer wanneer jij denk dat het gepast is. Vraag wat je wilt weten en geef antwoord op wat je weet. Ga niet staan schreeuwen hoe goed je bent of hoe geweldig je product is. Wanneer die verkoper jouw buurman is wens je hem waarschijnlijk ook naar een andere stad. Bedenk wie jij graag in jouw dorp wilt ontmoeten!

Jouw twitterdorp heeft verschillende straatjes. Die je zelf kunt vullen met mensen die je leuk of interessant vindt. Er zijn verschillende manieren om ze te vinden. Twitter geeft je aan de hand van jouw interesse verschillende suggesties. Je kunt zoeken via het zoekvenster en je kunt zoeken bij de trends (#). Wanneer je iemand tegenkomt die je interessant of gezellig lijkt kun je hem of haar gaan volgen. Dit doe je door op de naam van diegene te klikken en in het daaropvolgende venster op de knop “volgen” te drukken. Nu wordt deze persoon zichtbaar in jouw timeline. Deze timeline groeit vanzelf uit tot een brede hoofdstraat. Hoe meer mensen jij gaat volgen, hoe drukker het wordt.

Onder de tweets (berichten) geeft Twitter je de mogelijkheid om te reageren, te retweeten, als favoriet te beoordelen en meer mogelijkheden.

  • Wanneer je reageert komt de nickname (@naam) vooraan een zin te staan. Je kunt daarachter een reactie tikken.
  • Wanneer je retweet komt de tweet terecht bij de mensen die jou volgen.
  • Wanneer je het favoriet noemt, komt het in een lijst terecht met jouw favorieten. (deze vind je terug wanneer je jouw eigen tweets bekijkt). Daarmee laat je anderen, jouw volgers, zien wat jij interessant vindt.

Dat brengt je bij de volgende vragen: Hoe moet ik twitteren? En hoe krijg ik volgers?

Afhankelijk van op welk apparaat je werkt heb je de mogelijkheid om bovenin je timeline antwoord te geven op de vraag; ‘Wat houd je bezig?’ Neem dit niet letterlijk. Er is echt niemand die wil weten dat jij je op dit moment bezig houdt met … . Er komt vanzelf een moment waarop je denkt: Dit wil ik mijn volgers laten weten of aan ze vragen. De mogelijkheid om een tekst op Twitter te zetten vind je ook onder het blauwe vierkantje met een schrijfveertje rechtsboven in de hoek. Wanneer je een tweet maakt mag deze niet langer zijn dan 140 karakters. Liefst minder want dan geef je jouw volgers de mogelijkheid er iets bij te zetten (citeren) zonder dat ze jouw tekst aan moeten passen. Wie jou gaat volgen hangt onder andere af van wat jij tweet.

Wil je in een tweet een groter bereik hebben dan de paar volgers die je nu nog maar hebt dan adviseer ik je een hashtag (#) te gebruiken. Deze gebruikt Twitter bij de zoekwoorden en worden wanneer ze veel worden gebruikt bij trends geplaatst. Wanneer er erg veel mensen tegelijk deze hashtag gebruiken spreekt men van een ‘trending topic’ (populair zoekwoord). Als bedrijf is het de kunst om, met een voor jou, belangrijk zoekwoord geassocieerd te worden. Er zijn verschillende mogelijkheden voor het gebruik van de #. Mijn advies? Gebruik hem minimaal en alleen daar waar nodig. In ieder geval niet meer dan drie keer in een tweet. Je komt in je tijdlijn vanzelf #mogelijkheden tegen. Een aantal veel gebruikte zijn; #dtv (durf te vragen), #zoektwerk (werkzoekden), #PenW (Pauw en Witteman) bijna elk programma heeft een eigen hashtag, #ff (follow Friday) is ooit begonnen door op vrijdag aan aanbeveling te doen om te gaan volgen. Wanneer je op een hashtag klikt zie je vanzelf waarom en in welke context de hashtag gebruikt wordt. Zo stap ik vaak na 24.00 uur op de #nachttrein.

Er is nog heel veel meer te vertellen. Gaandeweg wordt het je vanzelf allemaal duidelijk. Twitter leidt jou vanzelf door alle mogelijkheden maar wil je niet wachten dan kun je op https://support.twitter.com/groups/50-welcome-to-twitter heel veel informatie vinden.

Het laatste wat ik nog even wil benoemen is het gebruik van de nickname in je tweet. Als jij je bedrijf wilt promoten en de tweet : “@eigennaam is geweldig” eruit gooit gaat niemand dat horen (en geloven) en tweet je je suf zonder resultaat. Wanneer je de tweet begint met @MailumaLydia (mijn nickname) en geen hashtags gebruikt zien alleen onze volgers jouw tweet. Zet je voor mijn nickname nog een ander woord. Bijvoorbeeld: Hallo @MailumaLydia, dan is dit voor iedereen zichtbaar. Mocht je een privebericht willen sturen dan kan dat middels een DM. Deze mogelijkheid vind je onder het blauwe envelopje. Wanneer je hierop klikt opent zich een venster voor priveberichten. Maar let op; dit kan alleen als diegene jou ook volgt.

Ik heb me in deze blog, zoals gevraagd, beperkt tot de beginstappen op Twitter. Er is nog heel veel meer te vertellen. Heb je vragen stel die dan gerust tijdens een netJEwerk Twitter workshop aan mij of één van de andere tweeps (mensen die twitteren).

Veel twitterplezier,

@MailumaLydia (alias Lydia Posthuma)
@NetJEwerk (alias Sandra Weijers)

Share